מידע למטופל

בעיות נפוצות בירך

בעיות נפוצות בברך

שחיקה הסחוס המפרקי-

המחלה גם ידועה באופן מקצועי בשם אוסטאוארתריטיס או אוסטאוארתרוזיס  STEOARTHRITIS / OSTEOARTHROSIS. המפרקים הכי נפגעים כתוצאה משחיקת סחוס ראשונית הינם הברך, מפרקי האצבעות בידיים, המפרקים בין חוליות עמוד השדרה ומפרק הירך.

רקמת הסחוס הינה חומר חלק ורך יותר מהעצם המהווה את המשטח עליו מתבצעת התנועה במפרק וכן הוא מהווה "בולם זעזועים" במפרק ומפחית מעוצמת הכוח שמופעל על המפרקים בזמן הפעלתם.

התדלדות רקמת הסחוס במפרקים הינה תהליך טבעי המתקדם עם ההתקדמות בגיל, אך שחיקת סחוס כמחלה הינה התדלדות הרקמה באופן מואץ יותר וברגע שהסחוס נשחק לחלוטין בנקודה מסויימת במפרק או בכל המפרק מופיע הכאב כתוצאה מהשחיקה.

שחיקת סחוס ראשונית- הינה שחיקה שקורית ללא סיבה ברורה ומתפתחת באופן הדרגתי בדרך כלל.

שחיקת סחוס שניונית- שחיקה שהינה תוצאה של טראומה למפרק, זיהום במפרק, נמק בעצם, מחלות מטבוליות וכו'.

שחיקת ברך KNEE OSTEOARTHRITIS

שחיקת הסחוס בברך הינו אחד מהבעיות הכי שכיחות בין שחיקות המפרקים. בד"כ הינה תוצאה של ניוון הסחוס בברך ושחיקתו שיכול לקרות כתוצאה מהזדקנות, עודף משקל, פגיעה בברך ועוד.

מהלך המחלה מתחיל הרבה לפני הופעת הסימפטומים שהם כאב, נוקשות והגבלה בטווחי תנועה. בשל היות הבעיה של שחיקה בברך בעיה שמחמירה עם הזמן, חשוב לקבל ייעוץ והערכת מצב של הברכיים מוקדם ככל האפשר בכדי להתוות תוכנית טיפול ומניעת או האטת התדרדרות המצב.

מעל 10 אחוזים מהגברים והנשים מעל גיל 60 יסבלו מתסמינים של השחיקה בברכיים , אך עדיין הרבה סובלים מהבעיה גם לפני גיל זה. בארצות הברית שחיקת הברך מהווה את הבעייה הכי נפוצה להגבלה תפקודית מבין בעיות שריר-שלד.

סימפטומים

התחלת הכאבים הינה הדרגתית לרוב, ומלווה בתסמינים הנ"ל-

• כאבים בברך
  • נוקשות במפרק הברך
  • תפליט ונפיחות בברך באופן קבוע או לסירוגין
  • הגבלה בטווחי תנועה של המפרק.
  • קליקים והרגשת נעילה בברך
  • בשלבים מתקדמים של המחלה יכולה להופיע גם "בריחה" של הברך .

התסמינים מתפתחים במשך שנים ועם הזמן מופיע קושי בהליכה למרחקים, קושי וכאבים בקימה מכיסא, כאבים בעלית וירידת מדרגות ועם ההתקדמות במחלה הכאבים יכולים להופיע גם במנוחה עם חריקות שמורגשות בברכיים.

סיבות לשחיקת ברך

שחיקת הברך נובעת מהרס הסחוס במפרק עד אשר העצם מתחת לסחוס נחשפת ואז מופיעים הכאבים, לעיתים נוצרים גופיפים קטנים אשר מסתובבים בתוך המפרק ויכולים לגרום לכאבים. בגדול הסיבות להרס הסחוס הינה גיל, פגיעה כתוצאה מטראומה קודמת, קרע רצועות בעבר, קרעים גדולים במניסקוסים, סטיה בציר הברך שמעמיס על הרגליים ומחמיר את השחיקה. עודף משקל גם מחמיר שחיקה קיימת או יכול לגרום להופעת שחיקה בשל העומס.

אבחנה

אבחנת השחיקה בברך מתבססת על תיאור הכאבים של המטופל, בדיקה פיזיקלים ולבסוף צילום רנטגן שמאשר את החשד לאבחנה, במקרים מסויימים יהי צורך בביצוע MRI בכדי להגיע לאבחנה בהעדר סימנים ברורים בצילום .

טיפול בשחיקת הברך

לא ניתן לרפא שחיקת הברך אך ניתן להקל בסימפטומים ולעכב את ההתדרדרות במצב תחילה עם כאבים קלים לסירוגים מטפלים בכדורים נוגדי כאבים כמו אקמול/אופטלגין או נוגדי דלקת כגון בריקסין, ארקוקסיה, אתופן וכו'. במקביל לטיפול בכדורים חובה לחזק שרירים ולשפר טווחי תנועה ולשם כך ניתן להיעזר בפיזיותרפיה.

השלב הבא של הטיפול בהימשכות הכאבים הינו זריקות שונות החל מסטירואידים, חומצה היאלורונית, זריקות פלזמה המבוססות על דם המטופל ועוד.

בהעדר הטבה ובהחמרת המצב עד כדי פגיעה באיכות חיים של המטופל נשקלת החלפת הברך.

נמק בעצם ושבר אי ספיקה בברך

נמק בעצמות מסביב לברך הינו נושא שמשתנה כל הזמן ויכולת האבחון שלנו בעידן ה-MRI משתפרות. ככה גם ההגדרות של הבעיה משתנות עם הזמן . בגדול ניתן לחלק לשני מצבים –

• חולשה של העצמות מסביב לברך(סוג של אוסטאופורוזיס) שגורמות לשברים תת סחוסיים וכאבים חזקים . מצב זה הינו יותר שכיח וכיום נקרא SIFK- Subchondral insufficiency fracture of the knee. כלומר שבר שנבע מחולשה של העצם. לרוב שבר זה מחלים מעצמו אך המצב יכול לקחת מספר חודשים ואפילו עד שנה להחלמה.
  • נמק של העצמות מתחת לסחוס- מצב יותר נדיר שבו העצם קורסת מתחת לסחוס, המצב הזה אינו נרפא ולעיתים קרובות מגיעים להחלפת ברך.

שברים בעצמות הברך.

מדובר כאן בטראומה קשה שגרמה לשבר בעצם הירך או השוק המרכיבים את הברך. בד"כ עוברים קיבוע פנימי עם מתכות ורק לאחר זמן רב בהעדר שיפור או בהופעת שחיקה כתוצאה מהשבר נשקלת האפשרות להחלפת ברך.

קרע ברצועות הברך או במניסקוסים

נושא שקורה בד"כ בגילאים יותר צעירים כתוצאה מפגיעות בספורט או תאונות שונות. לרוב הטיפול מתבצע על ידי מומחי רפואת ספורט ולא על ידי מומחי החלפת מפרקים

בעיות נפוצות בירך

שחיקת מפרק הירך HIP OSTEOARTHROSIS

שחיקת מפרק הירך הינה אחד מסוגי השחיקה הנפוצים במפרקים השונים. מכיוון שמפרק הירך הינו מפרק נושא משקל, שחיקה או אוסטאוארתריטיס מהווה בעיה משמעותית. כמעט אחד מכל ארבעה אנשים יסבול משחיקה במפרק הירך  במהלך חייו.

אבחון מוקדם וטיפול מוקדם בבעיה יכול לעזור בהפחתת הסימפטומים של הבעיה על ידי הערכת המצב של המצב, עם הבנת הסימפטומים והטיפולים האפשריים.

סיבות להתפתחות השחיקה

פגיעה בסחוס המפרקי יכולה להתפתח ממספר סיבות –

• פגיעה קודמת במפרק
  • שבר קודם במפרק או מסביב למפרק
  • גנטיקה הגורמת לשינוי מבני במפרק הירך
  • פגיעה בעצם שמתחת לסחוס בראש הירך
  • נמק של ראש הירך (AVN)

לרוב כשהמטופל מגיע למצב שכואב לו השחיקה כבר מתקדמת ולא ניתן לדעת בוודאות את הסיבה הספציפית שגרמה לשחיקה.

אבחון

לאחר הערכת הסיפור הקליני של המטופל עם ההיסטוריה הרפואית והבדיקה הפיזיקלית על ידי הרופא מופיע החשד לבעיה . לווידוא האבחנה מסתמכים בעיקר על צילום רגיל של מפרק הירך ובמקרה הצורך באם הצילום אינו מספק ניתן לבצע CT או MRI של פרקי הירכיים לאבחון המדויק.

סימפטומים

עיקר התסמינים של השחיקה מתבטאים בכאבים באיזור הקדמי של הירך (המפשעה) או צידי מפרק הירך. לעיתים קיים קושי בצעדים הראשונים בבוקר שמשתפר לאחר מספר צעדים, ובעיקר כאבים לאחר הליכה למרחק מסוים  שמשתנה מאדם לאדם ובהתאם לחומרת השחיקה . בנוסף הגבלה בתנועה גורמת לקושי בגריבת גרביים, נעילת נעליים וכניסה ויציאה מהרכב.

טיפול

הטיפול בשחיקה של מפרק הירך מותאם למידת חומרת הסימפטומים. בהשפעה קלה על אורח החיים ניתן לטפל בנוגדי כאבים למיניהם ובפיזיותרפיה.

בהחמרות ולצורך הקלה זמנית ניתן לבצע הזרקה למפרק של סטירואידים או זריקות  מתקדמות אחרות המבוססות על הפלזמה(כגון PRP או אורתוקין) של אותו המטופל או חומצה היאלורונית (נקרא בפי חלק מהאנשים ג'ל)

בסוף אם הטיפולים הנ"ל אינם עוזרים הפתרון המומלץ הינו החלפת מפרק הירך(קישור להחלפת מפרק הירך) .

שברים בצוואר הירך

שברים בצוואר הירך הינם נושא כאוב הפוגע באנשים בגיל המבוגר, בדרך כלל הנפגעים הם אנשים מעל גיל 65 הסובלים בדרך כלל מירידה בצפיפות העצם-אוסטאופורוזיס. ניתן לחלק את השברים בצוואר הירך לשני סוגים ,סוג אחד הם כאלה שיעברו שחזור השבר וקיבוע עם פלטה, מסמר או ברגים וסוג אחר הם אלה שיעברו החלפה מלאה או חלקית.

לפניכן צילום של שבר בצוואר הירך הנקרא שבר תת ראשי (סובקפיטלי) והזקוק להחלפה.

נמק אספטי בראש הירך  AVN

נמק בראש הירך הוא בעצם בעיה בעצם ולא בסחוס כמו בשחיקה של המפרק ירך.  בנמק של מפרק הירך יש חוסר אספקת דם לעצם בנמצאת מתחת לסחוס המפרקי וכתוצאה מהבעיה הזו העצם עוברת נמק ונדחסת , דבר הגורם להיווצרות חלל והעדר תמיכה מתחת לסחוס כתוצאה מהנ"ל הסחוס מתפרק ולעיתים מתקלף מהעצם. בסופו של דבר התוצאה יכולה להגיע לשחיקה במפרק לאחר הרבה שנים. אך רוב האנשים עוברים ניתוח להחלפה לפני שמגיעים לרמה ש שחיקה וזה בשל הכאבים.

האבחון של הבעיה מסתמך על כאבים אופייניים לבעיה במפרק הירך ובהעדר ממצאים בצילום רגיל . אם יש חשד יש לבצע MRI לאיבחון מדויק של AVN.

הסיבות לנמק ראש הירך רבות ביניהם מצבים שלאחר טיפול בסטירואידים , לאחר טיפולים כימותרפים, לאחר פריקה של ראש הירך או לאחר שבר בצוואר הירך שעבר טיפול בקיבוע. קיימים גם לא מעט מצבים שאיננו יודעים מה הסיבה שגרמה לנמק.

לפניכם מקטע מצילום MRI המראה נמק בשלבים מתקדמים מצד ימין וראש עצם הירך תקין מצד שמאל  בתמונה הנוספת רואים ראש ירך שהוצא בניתוח החלפה עם התקלפות הסחוס ודחיסת העצם מתחת – הסחוס עומד באוויר בלי תמיכה!.